Na pierwszy rzut oka ilość rodzajów złączy służących do ładowania pojazdów elektrycznych może powodować zamieszanie. Jest to jednak stosunkowo prosty w swoich podstawach temat. Z tego wpisu dowiesz się między innymi: czym głównie różni się ładowanie prądem zmiennym od ładowania prądem stałym oraz jakie typy wtyczek i gniazd stosowane są najczęściej w Polsce.
Ładowanie prądem zmiennym

Ładowanie prądem zmiennym jest najczęściej spotykanym wariantem ładowania. Pozwala naładować pojazd w od kilku do kilkunastu godzin w zależności od mocy stacji ładowania. W tym przypadku wyróżniamy złącza ze strony auta: typu 1 (Type1) oraz typu 2 (Type 2).
To właśnie złącze Type 2 jest standardowym rozwiązaniem stosowanym najczęściej w pojazdach wypuszczanych na rynek europejski. Wynika to z faktu, że złącze to przystosowane jest do prądu trójfazowego.
Ładowanie prądem stałym

Ładowanie prądem stałym zapewnia większą, niż w przypadku prądu zmiennego szybkość ładowania pojazdu. Czas pełnego naładowania może wynieść zaledwie kilkadziesiąt minut, rzadko przekracza godzinę. W związku z tym producenci aut stosują najczęściej gniazdo CSS Combo 2, które jest niejako rozbudowaną wersją Type 2, wzbogaconą o moduł stały z dodatnią i ujemną polaryzacją. Drugim najczęściej stosowanym złączem jest tak zwany CHAdeMO. Spotykany jest w samochodach produkcji Azjatyckiej.
Rodzaje gniazd w stacjach ładowania

Type 2 jest uniwersalnym gniazdem używanym w stacjach ładowania, w których nie ma stale podłączonych kabli. Gniazda CHAdeMo są stosunkowo rzadko stosowane przy stacjach ładowania. Alternatywą do tego jest używanie standardowej wtyczki ściennej w przypadku braku dostępu do stacji ładowania. Nie jest to jednak zalecana praktyka, z uwagi na niesamowicie długi czas napełnienia akumulatora, oraz mniejsze bezpieczeństwo. Dlatego lepiej zamontować u siebie w domu specjalistyczną stację ładowania.